Open & Dicht
- Beneden dichtere gevel dan boven aandacht wordt gevestigd naar boven de ''leef ruimte''
- Door vlakken voor de gevel te plaatsen wordt de grens tussen open en dicht vervaagd.
- wordt versterkt door overhellend dak
- Door donkere kleur bij de ramen vergroot je het gebied van de open gevel.
Contrast
- wit vlak hangt voor donkere achtergrond
- contrast tussen vlakken wordt vergroot door terug liggende of naar voor geplaatste elementen
Aparte vlakken
- In het schroderhuis is goed zichtbaar dat het gebouw opgebouwd is uit aparte vlakken.
SAMENHANG:
Schrokderhuis: door gebruik van verschillende kleuren en vlakken varierend in grote, maakt rietveld toch een geheel van de woning. Ook doormiddel van verschillende afmetingen.
“zuivere verhouding van zuivere lijn en zuivere kleur”
Zuivere schoonheid= zuiver verhouding van zuivere opbouwende elementen
Herhaling
Kleur: rood,geel,blauw
Schroderhuis: “vorm”-vierkantvormig
-> herhaling van lijnen zoals de balustraden en kolommen.
-> lijnen verticaal
Vormconcepten
Symmetrie
Symmetrie zit totaal niet in het schroderhuis, dit is ook in tegenspraak met ‘de stijl’. In de eerste rood-blauwe stoel van Rietveld zit wel symmetrie in, hierop heeft hij dan ook een variant op verzonnen die wel past bij de stijl.
Continuïteit
Rietveld werkte veel samen met Mondriaan. Mondriaan stond voor oneindigheid dit is ook te zien in zijn schilderijen, er zijn geen randen.
ONTWERPBEGINSELEN:
Bewegen
De mens moet actief in het leven staan volgens Rietveld en Schröder. Ook wonen is een bewuste daad. De inrichting van het huis weerspiegelt deze overtuiging. Voor elke activiteit moet de bewoner een handeling verrichten: de badkamer creëren door het opvouwen van een wand, de slaapkamer/hoeken afschermen door wanden te verschuiven, privacy bereiken door luiken voor de ramen te plaatsen. Het huis is letterlijk een machine om in te wonen.
Ontmoeting, doordringen
Het huis is opgebouwd uit vlakken. Deze komen goed naar voren door de verschillende kleuren. Deze vlakken ontmoeten elkaar en doordringen elkaar.
COMPOSITIE:
compositie leer gebaseerd op de stijl
Compositie eisen:
1 rechthoekig of prisma. Primaire kleur of niet
2 gelijkvaardigheid in afmeting en kleur
3 tegengestelde tweeheid
4 onveranderlijk evenwicht door rechte lijnen
5 het evenwicht bijvoorbeeld door kleur en afmetingen
6 symmetrie is uitgesloten
De beeldende uitdrukking is bepaald door ons geestelijk en lichamelijk evenwicht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten